Thursday, September 22, 2016

Resepi Jemput-Jemput Sotong SPA Istimewa

Hahahaha jangan gelak tau nama dia... Hari ini Encik Suami balik...so..nak masak something special. Seminggu makan air tangan orang so bila balik tu meh kasi air tangan kita plak kaw-kaw...kasi hadam ikat terus perut dia..kikikiki..Niat baik tau..

Jemput-jemput Sotong SPA nama diberi...

Macamana nak buat? Senang aje lah macam buat jemput-jemput biasa.

Bahan

Sotong (Janji spesis sotong) (Hiris nipis)
Cili Benggala Warna Merah (Kasi cantik n sedap)(Potong dadu)
Daun Sup atau Daun Kucai (Potong2 halus)
Bawang Merah (Potong hancur jangan blend)
Garam
Tepung Gandum (Jangan dilupa)
Taugeh (Kalau suka nak letak)
Minyak Masak
Sos Thai
Kuali
Sudip
Mangkuk
Pinggan
Sudu Besar

Cara Buat

1. Ambik mangkuk. Isi air dan tepung. Depend la ye ikut suka nak banyak mana buat. Kalau k.wana buat tepung setengah beg. Air tu tuang agak-agaklah jangan banyak sangat nanti cair. Bersama sedikit garam.
2. Masukkan Sotong, Cili Benggala, Daun Sup/kucai, Taugeh gaul rata.
3. Jika cair...tambahkanlah tepung.
4. Panaskan kuali bersama minyak masak.
5. Bila sudah panas minyak. Ambil sudu besar dan cedok ikut penuh sudu itu dan masukkan ke kuali. Ulang sehingga penuh dalam kuali.
6. Agak-agak dah masak..kekuningan keemasan..angkat letak dalam pinggan cantik awak tu eh.
7. Biarkan sejuk sikit..cicah dengan sos thai.

Alahaiiii.... Kecur dah ni... Oklah nak pergi buat...tatatititutu... Nanti share ye kalo korang dah test buat..sedap tak?


No comments:

Post a Comment